INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Slovo ke dni

23. září 2021

Začnu svoji glosu otázkou: Jestlipak víte, která je nejdůležitější součást moderního automobilu? Ne, není to motor, převodovka ani volant. Je jím čip. Který, to mi poněkud uniká, nicméně kvůli němu stojí výroba vozidel po celém světě. Ztráty se počítají v tisících miliard korun, a to ještě nelze dohlédnout světla na konci tunelu. Naše „malá“ škodovka zastaví výrobu na týden, ostatní automobilky jsou na tom podobně, ne-li hůře. A proč chybí čipy, tedy nepostradatelná součást elektronických systémů vozu? Prý za to zas může covid a další překážky. Člověka napadá, že tohle v kapitalizmu není samo sebou a že za tím musí být nějaký záměr. Nedivte se, aut přibývá tolik, že už se ani nevejdou na silnice a víc stojí v kolonách a zácpách než jedou. A ta uhlíková stopa, škoda slov! Někdo upíná své naděje k elektromobilům. Možná, že opravdu ekologii vylepší, zvláště když jejich rozšířením a masivním používáním dojde k blackoutu a nebude pak fungovat vůbec nic.

15. září 2021

Zelená energie prý dostala ránu. V Německu totiž letos museli opět sáhnout ke spalování uhlí, protože větrné elektrárny nemohly dodat potřebné množství energie do sítě. Smutné číslo 27 představuje procento elektřiny z tepelných elektráren, tedy nejvyšší podíl z energetického mixu. Loni, kdy foukalo dostatečně, vítězily lopatky větrných elektráren. Ještě štěstí, že si naši severní sousedé nechali uhlí v rezervě, protože jinak by odsávali elektriku od nás a výpadky by nás neminuly. Co se bude dít, až bude odstaveno i jádro, si každý dokáže domyslet. Obnovitelné zdroje jsou sice IN, ale jejich slabinou je nevyrovnanost a nespolehlivost. EU tlačí na elektrifikaci individuální osobní dopravy, ale až dojde elektromobilům „šťáva“, bude šlapat jen na bicyklech a nebo prostě sedět doma. No, nechme se překvapit.

6. září 2021

Sbíral jsem jako kluk nálepky z krabiček zápalek. Na nálepkách byla různá sdělení, z nichž mi uvízlo v paměti toto: „Až dosloužím, chci do sběru!“ Motivovalo ke sbírání druhotných surovin, mezi nimiž nejdůležitější byly starý papír, železo a barevné kovy. Vzpomínám, že za kilo novin a časopisů jsem dostal 20 haléřů, za železo pět. V současnosti, kdy enormně vzrostla poptávka po těchto komoditách, se platí za železný šrot pětikoruna. To představuje nominálně stonásobný cenový růst. Prožil jsem časy, kdy se ve sběru pořádaly soutěže, i nedávnou dobu, kdy o tyto materiály prakticky nebyl zájem a lidem se nevyplatilo vůbec se namáhat. Nyní s covidem se situace otočila. Zájem prudce stoupl. Pokládám to za dobrou zprávu, neboť z „odpadu“ se stala žádaná surovina a lidé mají motivaci uklízet a recyklovat.

20. srpen 2021

Ceny výrobků letí nahoru a my už víme, kdo za to může: koronavirus. Řezané květiny nikdy nebyly tak drahé jako dnes. Poptávka totiž silně převýšila nabídku, restriktivní opatření snížilo produkci i možnosti rychlé přepravy. Průmyslové zboží rovněž zdražuje a nebo bude chybět na vánočním trhu. Čínské přístavy totiž měly omezený propvoz, případně zůstaly dlouho uzavřeny, nyní nezvládají nápor. Opět kvůli tomu, že "zaúřadoval" covid. Restaurace a jídelny se snaží dohnat výpadek tržeb z doby, kdy musely mít zavřeno nebo prodávat jen přes okénko. A projevuje se dominový efekt. Ceny stoupají také u výrobků a služeb, které zdánlivě zústaly ušetřeny. Pokud se ze zdravotní krize nakonec dostaneme, porostou ceny vstupů a energií o to víc, protože oživení podpoří další zdražování. S tím se dá smířit, jen když už konečně budeme moci pracovat a žít bez omezování.

9. srpen 2021

Tak už v naší obci se zase flastruje. Krajská silnice č. 260 je záplatovanější než žebrákův kabát a teď ji cestáři znovu opravují. Nemám nic proti takovým opravám, ale musí být provedeny kvalitně. V sousedním Německu nepoznáte, jestli jedete po fungl nové nebo vyspravované silnici. U nás se z díry udělá hrb, takže z vás jízda málem vytluče duši. A důvod? Technologie používáme jako ve vyspělých zemích, ale peněz se nedostává. A tak se to flikuje jen do příštího roku, hlavně že to přijde levně. Mluvil jsem s cestářem z firmy Silnice LK, proč to u nás vypadá tak špatně. Prozradil mi hlavní důvod – finance – a dodal, že je taková práce vůbec nebaví. A motoristy to nebaví o to víc. Že tím trpí nejen oni, ale i jejich dopravní prostředky, je jasné. Politické strany teď před volbami vyhlašují různé programy, ale na naše komunikace zas zapomněly. A přitom by stačilo jen dohlédnout na to, aby finanční prostředky na opravu a stavbu silnic byly vynakládány efektivně. Opravy nakonec vyjdou dráž než nový koberec. A je třeba také kontrolovat odvedenou práci, ne nad fušeřinou zavírat oči. Když se však nikdo veřejně neozve, politici o problému „nevědí“ a my budeme jezdit po mizerných vozovkách ještě půl století po 11. listopadu 1989.

22. červenec 2021

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a kandidát do Poslanecké sněmovny, oba ČSSD, se chtěli podívat na to, jak lidé pracují. Navštítili v doprovodu policistů a inpektorů druhého největšího zaměstnavatele na Teplicku. Akce se uskutečnila v rámci projektu Férová práce, který zjišťuje, zda na pracovištích nedocházi k porušování zákoníku práce. Zpovídali manažery firmy i dělníky, dělali si na místě samém obrázek z toho, co viděli. Výsledek kontroly třicetičlenného týmu zatím neznáme. Zato se však zaměstnanci mohli přesvědčit, jak fungují úředníci a orgány státní moci při výkonu služby. Předvedli totiž základní neznalost, například netušili, čím se navštívený podnik zabývá. Navíc se, rozděleni do několika skupin, chaoticky pohybovali po areálu a často „pravá ruka nevěděla, co dělá levá“. Měla-li to být předvolební akce dvou sociálních demokratů, jak někteří jejich kritici tvrdí, pak jim přinesla víc mínusových bodů než užitku. Férová práce totiž vypadá jinak.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3