INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

Slovo ke dni

2. listopad 2020

Do nejoblíbenějšího svátku roku zbývají ještě skoro dva měsíce, ale vláda musí vyřešit vážný problém s nimi spojený. Může ekonomiku a veřejnost připravit o předvánoční prodej a lidem tak pokazit Vánoce? Myslím, že si to nemůže dovolit. Výroba, obchod i další služby už letos utržily mnoho ran a omezení prosincového prodeje by znamenaly další katastrofu. Ale mnohem větší ránu by to zasadilo popularitě stran, které dnes vládnou. A parlamentní volby se blíží, volit budeme za necelý rok, což je setsakramentstky brzy. Naštěstí koronavirus už začal zeslaboval tlak na českou kotlinu a počet nově nakažených pozvolna klesá. Dám ruku do ohně za to, že se neobjeví žádný plukovník, který by pronesl památnou větu, jíž se zapsal do paměti nás všech lampasák, tatínek herečky Květy Fialové: “Ruším Vánoce!”

20. říjen 2020

Home office není žádná novinka, ale v době koronakrize přišla možnost práce z domova jako na zavolanou. Pracovat mohou ti, kterým to dovoluje povaha jejich práce, a samozřejmě ochota změnit své zvyky. Podle odborníků se otvírá možnost pro jednoho ze tří zaměstnanců, v případě vysokoškolsky vzdělaných osob a vysoce kvalifikových profesí dokonce pro každého druhého. Brzdou se může stát i v dnešní technologicky vyspělé době dostupnost internetu. Venkov stále strádá. V naší obci jsme rádi, když si můžeme vůbec zavolat z mobilu – někdy spojení funguje, jindy ne. A mobilní internet s přijatelnou rychlostí nabízí jen jediný operátor. Ten dokazuje konkurenci, že to jde, když nechybí zájem. Avšak v mnoha případech lze stále pozorovat spíš nezájem a snahu šetřit.

9. říjen 2020

Současná koronakrize přeje bohatým a zbídačuje chudé. Vyplývá to z majetkových statistik ve Spojených státech, ale podobně se situace bude vyvíjet i mimo USA. Proč je tomu tak? Resktriktivní opatření vlád buď připravila velkou část zaměstnanců o práci nebo jim snížila výdělek. Naopak z karantény těží ti, kteří produkují zisk na internetu práce, obchodu a zábavy. On-line svět bohatne víc než kdykoli předtím. Výsledkem je, že padesátka nejbohatších Američanů má stejný majetek jako 165 milionů nejchudších. Není divu, že se lidé proti tomu bouří a ve společnosti se prohlubuje napětí. A nikdo neví, jak tento nežádoucí jev obrátit. I když pandemie jednou určitě skončí a život se opět vrátí do starých kolejí, nerovnost mezi sociálními skupinami se nezmenší.

1. říjen 2020

Prezenční výuka na školách se kvůli koronaviru omezuje a nahrazuje studiem na dálku. Studenti už nemusí sedět v lavicích, ale dostávají prostor k jiným aktivitám. Mnohé obchodní domy se obávají, že se mladí lidé přesunou k nim a zvýší tak riziko přenosu nákazy. Obchodníci se proto rozhodli tomu bránit, například omezením provozu wi-fi nebo vlastními hygienickými pravidly, na něž bude dohlížet a vynucovat je ostraha. Jak je zřejmé, spousta různých omezení, které vydala vláda a schválil parlament, ani zdaleka není dokonalá a naprosto se míjí účinkem, v některých případech situaci ještě zhorší. Nechal bych na každém, aby se ve vlastním zájmu choval zodpovědně a neohrožoval sebe ani ostatní. Čím víc však budou úředníci nakazovat, přikazovat, zakazovat a trestat, tím víc zbaví lidi samostatného jednání a zodpovědnost a správné rozhodování nechají na někom jiném.

17. září 2020

Společnost Deloitte v ČR spočítala, že česká ekonomika na změně klimatu vydělá. V případě „nejteplejšího scénáře“ vzroste HDP na osobu kumulovaně do konce století až o čtvrtinu. Někdo na tom prodělá,  jiný vydělá. Profitovat z toho mají země, které hospodaří v chladnějších klimatických pásmech, naopak škody utrpí na jihu. Klesat budou například náklady na zimní období, a to zvláště na vytápění. To ostatně pociťujeme už řadu let, kdy se u nás topná sezona zkracuje a třeskuté mrazy bývají stále vzácnější. Na druhou stranu musíme se vyrovnat s tím, že dál porostou ceny energií v důsledku omezování uhlíkové stopy. Jak vidno, nic není ani černé ani bílé. Navíc nemůžeme si být jisti, že vlna globálního oteplování bude pokračovat tak, jak jsme si dnes naplánovali. Není vyloučeno, že dřív nebo později se trend zvrátí a my budeme bojovat s ochlazováním.Pavel Kačer

8. září 2020

V tažení za „zdravými“ potravinami má pomoci semafor. To je barevné označení od zelené po rudou, od nejzdravějšího po nejnezdravější. Zákazník tak na první pohled pozná, jestli si koupil jídlo, které mu prospěje nebo ne. Novinka má původ ve Francii a má se rozšířit po celé EU. Jenže ne každý je příznivcem semaforu, například Itálie nebo Česká republika. Hrozí totiž, že z nabídky zmizí regionální speciality, které mají vyšší obsah tuku, cukru nebo soli. Někteří odborníci poukazují na to, že měřítko hodnocení je příliš hrubé a tedy do jisté míry zavádějící. Podle mého názoru by se v lidech, kteří pozřou dobrý ementál nebo vepřo knedlo zelo, neměl zvyšovat stres z nevhodného stravování. Tím jen se víc ohrožuje jejich zdraví. Navíc stále nevíme, které potraviny opravdu škodí a komu. Měli bychom nechat na každém strávníkovi, aby si vybral svobodně. Nicméně se přimlouvám za to, aby obézní lidé, alkoholici a kuřáci platili vyšší zdravotní pojištění.

Slovo ke dni

  • Velký úklid v e-shopech

    Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Arbitrážní a mediační centrum WIPO: zkušenosti ze zahraničí 30. listopad 2022

V tomto vydání zakončíme seriál o IP mediacích a jejich využití při řešení sporů v oblasti ochrany duševního vlastnictví nahlédnutím do zahraničí. Konkrétně se zaměříme na zkušenosti a na mediační případy úspěšně vyřešené v Arbitrážním a mediačním centru Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) v Ženevě a v Singapuru.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3