Podnikání každého z autodopravců dnes provází bezpočet problémů a zdá se, že bude hůř; od roku 2009 se zvedly ceny pohonných hmot v průměru o 9 Kč, poroste cena mýtného spolu s dalšími náklady, sílí tlak zadavatelů přepravy na snížení její ceny. To vše komplikuje mnohotýdenní opožďování úhrady faktur.
Průmyslová produkce v září meziročně vzrostla reálně o 2,5 %. Hodnota nových zakázek meziročně vzrostla o 2,6 %. Stavební produkce v září 2011 klesla meziročně reálně o 6,7 %. Stavební úřady vydaly meziročně o 4,4 % stavebních povolení více a jejich orientační hodnota klesla o 15,9 %. Bylo zahájeno meziročně o 2,4 % bytů více. Dokončeno bylo o 41,5 % bytů méně. Podle předběžných údajů přeshraniční statistiky se v září meziročně v běžných cenách zvýšil vývoz o 7,8 % a dovoz o 3,5 %. Obchodní bilance skončila aktivem 21 mld. Kč, které bylo meziročně o 10,4 mld. Kč vyšší. Tyto statistiky zveřejnil v pondělí 7. 11. 2011 Český statistický úřad.
Podle obchodních výsledků členů České asociace pojišťoven (ČAP) za 3. čtvrtletí došlo k meziročnímu růstu předepsaného pojistného o 1,8 %. Hlavním důvodem zpomalení tempa růstu je zejména přetrvávající pokles cen pojištění motorových vozidel.
Česká republika patří mezi země s největší administrativní zátěží v EU a s velmi nízkou produktivitou práce, která je výražně nižší než průměr samotné EU. ČR má také relativně nízkou intenzitu vědy a výzkumu a nedostatečnou podporu energeticky úsporných opatření. Čeští podnikatelé trpí neustálými změnami legislativy a nedostatečným přístupem k rizikovému kapitálu.
V České republice je v současnosti v provozu zhruba sto padesát bioplynových stanic. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR do budoucna počítá s provozem maximálně 360 těchto zařízení, podle odborníků je to však stále velmi málo. Daných zařízení pro výrobu tepla a elektrické energie z obnovitelných zdrojů by totiž v tuzemsku mohlo fungovat až třikrát více.
Hospodářská komora České republiky zveřejňuje zásadní analytický materiál „Stav podnikatelského prostředí v dopravě v ČR", který zpracovala Dopravní sekce Hospodářské komory. Jde vůbec o první obdobný dokument, který v českém podnikatelském prostředí vznikl.
Také se snažíte dobře hospodařit s každou minutou? Je to někdy to jediné, co člověku zbývá k tomu, aby byl stále aktivní, aby stihl využít hodně z toho, co mu život nabízí. A aby rovněž oplácel v tom nejlepším slova smyslu těm, kteří si to zaslouží. Nechci být patetická, a už vůbec ne škarohlíd a remcal, ale stále častěji přemýšlím o tom, jestli to všechno snažení má vůbec cenu. Jestli má smysl podnikat, odvádět daně, být laskavý, vstřícný, zodpovědný člověk. Všechno může rázem pokazit třeba městská hromadná doprava. Bydlím v Praze a z jednoho místa se snažím jezdit víc než 30 let do centra. Škoda, že jsem si nevedla přehled o všech těch zpožděních, která mi znemožnila obchodní schůzku, včasné zahájení nejrůznějších akcí, účast na tiskových konferencích, zmeškání divadelního představení, cestu do zahraničí.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...