Marketing je velmi účinná věc. Přesto, že většina lidí vám bude tvrdit, že reklama na ně nepůsobí. Pravda bude asi někde uprostřed – dobrá, vtipná, nápaditá, neotřelá kampaň zabere a špatná, tupá, otřepaná a nudná spíš naštve a odradí. Reklamní sdělení útočí na naše emoce a podvědomí. Dokáží tiše a skrytě pracovat, aniž si toho všimneme. A pak se v pravý čas ozvou. V okamžiku volby, kdy saháme po novém výrobku nebo službě. Myslíme si, že se rozhodujeme podle své nejlepší vůle bez ohledu na to, co nám chtějí vnutit profesionální marketéři. Omyl! Už dávno infikovali naši vůli, vkus, city, sny a přání a my, vedeni našimi „zrádci“ uděláme přesně to, co si přeje reklamní průmysl. Je to dobře nebo špatně? Pavel Kačer
Časy se mění. Dřív jsem měl peněženku obtíženou mincemi a napěchovanou papírovými bankovkami. Tedy po výplatě. V současnosti mi v ní přibývají plastové kartičky s čipem nebo magnetickým proužkem. S bankovními i jinými kartami se roztrhl pytel. Používají je peněžní ústavy, města (Opencard), dopravci i Česká pošta. Měly sloužit k pohodlnějšímu placení a cestování, jenže jsou stále víc na obtíž, jak jich přibývá. Kdo se v té spleti barevných instrumentů má vyznat? A to už přicházejí telefonní operátoři s nabídkou platit mobilem. Místo aby se situace zjednodušovala, s dalšími a dalšími platebními prostředky se jen dál komplikuje. Pavel Kačer
Když lidi ovládne blbá nálada, hledají se viníci. Vždy se najdou ti, kteří ukáží správným směrem, označí škůdce a nabídnout snadné řešení. Obětními beránky mohou být rasy a etnické skupiny, příslušníci určitých tříd, všichni, kteří se nedokáží účinně bránit. V Česku za drahotu mohou obchodníci. Mají vysoké marže a odírají dodavatele. Proto je třeba jim pěkně přistřihnout křídla. Jenže jak už známe z historie, hledání vinných se nemůže zastavit, pokud se jednou rozjede. Ukáže se totiž, že ani likvidací, v našem případě obchodních řetězců, drahota nezmizí. A proto se musí předložit veřejnosti další oběť, a tak dál a dál. Přitom by stačilo, kdyby každý, kdo závidí někomu tučné zisky, se do stejného businessu pustil taky. Podnikání zatím v Česku není jen pro vyvolené. Pavel Kačer
V roce 2004 pronesl jeden z nejcitovanějších akademických makroekonomů té doby a budoucí šéf Federálního rezervního systému Ben Bernanke pozoruhodně optimistický projev o tom, že problém hospodářských cyklů byl v podstatě již v praktické i teoretické rovině vyřešen. Naneštěstí se Ben Bernanke se ve své přednášce “The Great Moderation” tak strašně mýlil, že si z něj později musel utahovat i pojídač koblih a poloviční alkoholik Homer ve slavném kresleném seriálu Simpsonovi.
O potravinách se opět veřejně diskutuje. Z některých obalů by totiž mohl zmizet datum spotřeby a zákazník by nevěděl, jak je výrobek starý a zda splňuje všechny kvalitativní ukazatele. Jinými slovy, kdy je v nejlepší kondici a kdy už má "nejlepší léta" za sebou. Podrobné značení trvanlivých potravin zavedla bohatá společnost, která si může dovolit tak trochu plýtvat a část produkce vyhodit do koše. Jenže stále mezi námi žije mnoho lidí, kteří nemají co do úst a někteří dokonce umírají hladem. Najít správné řešení, které by nepoškodilo spotřebitele, výrobce a zároveň bylo společensky odpovědné, nebude snadné. Ale považuji za správné, že se už o problému v médiích mluví. Pavel Kačer
Češi si mohou připsat ke svému dobru jeden velký globální úspěch. Týká se pěší turistiky. Systém jednotného značení cest právě oslavil 125. narozeniny a stále nejeví známky únavy, opotřebovanosti a sklerózy. Ano, vybudovali jsme a udržujeme síť nejlépe značených turistických tras a díky tomu máme asi i největší počet obyvatel, kteří se tomuto rekreačnímu sportu a zábavě pravidelně věnují. Rodiny orientované na turistiku jsou trochu jiné než ostatní. Pravidelný pohyb na zdravém vzduchu podporuje odolnost, houževnatost a také cílevědomost, rovněž překonávání překážek, neklesání na duchu a na mysli. Všechny tyto vlastnosti včetně zvídavosti a poznávání své země a krás všude okolo rozvíjí vlastnosti, jež vedou i v práci k úspěchu. Patřím mezi turisty, ačkoliv bych měl v aktivitě víc přidat, proto přeji nám všem mnoho našlapaných kilometrů a spokojenost v cíli. Pavel Kačer
Před začátkem zimní topné sezóny si podniky ani drobní spotřebitelé nebyli jisti, jak vystačí se zásobami paliv. Teď už to máme za sebou a ministerstvo průmyslu a obchodu s úlevou konstatuje, že jsme obstáli na výbornou. I když zásobování, zvláště plynu z tradičních zdrojů, bylo přerušeno, nic dramatického se nestalo. Není pochyb o tom, že hlavní roli sehrál odpovědný přístup velkých i malých odběratelů, kteří vystačili s tím, co bylo k dispozici. Vcelku logicky tomu napomohly i výrazně vyšší ceny energií a také technologie efektivněji využívající každou kilowatthodinu. Nicméně šetrné nakládání se zdroji musí pokračovat během celého roku, protože levně už nikdo nenakoupí a nadbytek zdrojů zřejmě už navždy patří minulosti. Potvrdilo se tak staré české přísloví, že nouze naučila Dalibora housti. Ku prospěchu nás všech.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...